Bouwhoek

Geen idee hoe het bij jullie is. Ik heb twee dochters en een zoon. En elke keer weer betrap ik mezelf erop dat ik het onderwijs in Nederland niet aan vind sluiten bij jongens in het algemeen en bij die van mij in het bijzonder. Niet dat hij echt ongelukkig is, nee. En zijn resultaten zijn ook zeker meer dan prima te noemen. Maar toch wringt er iets.

Als ik hem vraag wat hij het leukste vindt op school antwoord hij steevast: buitenspelen. En het twee-na-leukste: gym. Ergens ver daarachter komt rekenen nog. Maar dan houdt het wel op met leuke dingen. En wat hij echt ultiem stom vindt is netjes schrijven. Zijn laatje op school netjes houden, ook al zoiets stoms.

Als de vakantie weer over is staan mijn dochters te ‘trappelen’ om weer naar school te gaan. Mijn zoon ook wel, maar meer om zijn vrienden weer te zien.

Hij doet zijn best als het hem uitkomt. Maar hij laat het ook net zo goed versloffen op het moment dat dat hem beter uitkomt. Het hele nut van (netjes) schrijven, rekenen en taal ziet hij (nog)niet in. En tja, ik kan hem (helaas) niet in alles ongelijk geven. Ook ik ben het niet altijd eens met het huidige schoolsysteem en de huidige manier van vaardigheden aanleren. Maar ja, het is nog steeds zo in onze maatschappij dat onderwijs verplicht is. En dat we ook zeker niet moeten vergeten dat dat ook een grote zegen is. We leven in een welvarend land waar dit ‘gewoon’ mogelijk is. En daarnaast zijn een aantal basisvaardigheden gewoon ‘nodig’ om te functioneren in onze huidige maatschappij. Dilemma, dilemma.

Als ik hem vraag wat hij later wil worden. Zegt hij; ‘Avonturier, samen met mijn vrienden.’ Mooi! En als ik hem daar dan een beetje over doorvraag over hoe en wat, zegt hij: ‘Gewoon. zoals wij dat willen.’ Ik vind het een prachtig plan, maar besef me ook wel dat ik als opvoeder nu toch een bepaald besef van verantwoordelijkheid in moet voegen. Gelukkig valt mijn oudste dochter bij. “Wie gaat de kaart lezen? En wie gaat in de jeep rondrijden? Wie spreekt de taal van de jungle mensen?” Langzaam maar zeker zie je iets van besef van het nut van leren, lezen en rekenen doordringen in zijn hoofd en lijf. Is het kwartje gevallen?

Stiekem moet ik wel een beetje om hem grinniken. Als het aan hem ligt, blijft hij zeker tot en met groep 8 in de bouwhoek ‘ontwerpen’. En van mij mag hij! Wat zou het mooi zijn als we het begrip ‘bouwhoek’ wat meer en wat langer blijven integreren in onze manier van onderwijs EN in onze manier van leven. Op avontuur in ons leven!

IMG_4108

Spring naar toolbar