Hoezo oefenen en herhalen…?

Geitenpaadjes tot en met je 25ste…

Iets nieuws leren is als het maken van een geitenpad in een grasveld. Zo’n pad ontstaat niet zomaar, niet vanzelf. Kan je je herinneren dat je wel eens door heel hoog gras hebt gelopen? Als je een keer door het gras loopt, zie je een vaag spoor dat bijna net zo snel weer vervaagd als het ontstaan is. Pas als je een aantal keer hetzelfde pad loopt, ontstaat een blijvend pad waar je zonder inspanning overheen kunt lopen. Zo is het ook met het aanleren van nieuwe kennis en gewoontes. Hoe meer je het pad bewandeld, hoe meer het ingesleten raakt en hoe makkelijker je het pad ook weer terug kan vinden.

Zo is het ook met onze hersens. Ik heb mij laten vertellen dat we kort door de bocht allemaal met dezelfde ‘hoeveelheid’ hersenen geboren worden. Het is aan onszelf om zoveel mogelijk paadjes te bewandelen van die hersenen om ze te laten bestaan en te laten ‘werken’. Als je een ander soort vaardigheid aanleert, wordt er weer een nieuw straatje of weggetje schoon gemaakt. Dit ontstaan van weggetjes gaat door tot en met ons 25ste levensjaar. Daarna is het een kwestie van het blijven bewandelen van de paadjes, anders groeien ze weer dicht.

geitenpaadje

Kom ik gelijk bij het volgende wat ik zo verwonderlijk vind. Maar ook weer erg mooi. Je hebt dus tot je 25ste de tijd om zoveel mogelijk weggetjes aan te leggen. Dit doe je door iets nieuws te leren. En dan gaat het niet zozeer om WAT je leert, ALS je maar leert. Dus leren in welke vorm dan ook, zorgt er voor dat jouw hersenen meer paadjes aanleggen, waarover je kunt lopen. Meer zijweggetjes van die grote snelweg. Meer mogelijkheden.

En dit geeft dan weer direct meer mogelijkheden ‘later’, na je 25ste. Je leert ‘makkelijker’ als je meer paadjes hebt aangelegd. Je mogelijkheden reiken verder. Je legt de verbanden makkelijker. En van hieruit 1+1=3… De wereld ligt voor je voeten!

Heb jij ook een puber in huis, die zich regelmatig afvraagt, WAAROM hij nu perse maatschappelijke vorming moet doen als vak op school, of dat suffe Frans, aardrijkskunde, of noem maar op. Ga de discussie niet meer aan. Laat hem bovenstaand verhaal lezen. Misschien leert hij er weer iets nieuws van ; )